''Willie On Tour In Sombreroland'' - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Willeke Hartmann - WaarBenJij.nu ''Willie On Tour In Sombreroland'' - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Willeke Hartmann - WaarBenJij.nu

''Willie On Tour In Sombreroland''

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Willeke

04 Augustus 2017 | Mexico, Mérida

Na een paar weken in Mérida realiseerde ik dat het een goed idee zou zijn om een blog bij te gaan houden. Vorig jaar in Thailand heb ik dit gedaan en het is geweldig om die verhalen soms terug te lezen en mooie herinneringen op te kunnen halen. Daarnaast heb ik ook niet genoeg tijd om iedereen persoonlijk iedere dag op de hoogte te houden hihi.

Nou, daar gaan we dan....
Aangezien ik heel goed ben in beslissingen nemen heeft het maar een tijdje geduurd voordat ik Mexico koos voor mijn ''exchange abroad'', maar 4 augustus 2017 ging mijn reis dan toch echt beginnen. Ik nam afscheid van Koen, Diana & Armand en ging samen met pap en mam richting het vliegveld om 3 uur 's nachts. Om 7 uur 's ochtends vertrok mijn vliegtuig en ik kwam meteen naast een leuk meisje te zitten. Ze had een semester in Brussel gestudeerd en ging nu weer terug naar Mexico-City. Zij heeft me veel dingen verteld over Mexico die ik nog niet wist en het was erg interessant en gezellig. Na 10 uur vliegen landden we in Cuba om passagiers te laten uitstappen. Erna hoefden we nog maar een uurtje te vliegen naar Cancun en aangezien het in Mexico 7 uur vroeger is dan in Nederland was het pas 14.00 toen we landden.

Ik liep het vliegveld uit en werd meteen aangesproken door honderden taxi chauffeurs want hey, daar kwam een lang blond meisje met een mega backpack aan. Toen ik eindelijk mijn bus naar Mérida dacht gevonden te hebben, werd ik al bijna meteen afgezet. Ze vertelden mij dat zij goedkoopste bussen hadden en de tickets ''maar'' $150 kostten. Ik had van te voren op internet gekeken en daar kostten de tickets maar $25. Ik heb dus maar een taxi naar het centrum gepakt met een Belgische jongen en een man die ''dé beste baan in de wereld had''. Hij gaf ons hints zoals ''je bent verplicht te drinken en het is gratis''. Uiteindelijk bleek dus dat hij een priester was die van stad tot stad in Mexico reisde en overal diensten gaf.

Toen ik eindelijk bij het ADO busstation aankwam (met mijn lange broek, warm vest en wandelschoenen aan terwijl het 33 graden was), vond ik meteen een bus voor $30. Ik heb de hele weg naar Mérida kunnen slapen behalve toen we langs een vrachtwagen reden die in de goot was beland (ongelukken in Mexico zijn vrij normaal). Toen ik om 19.30 aankwam in Mérida stonden May en Lucas (huisgenootje) mij al op te wachten en toen we thuis kwamen, moest ik me meteen gaan opfrissen want we gingen naar een ''welcome bbq''. Ik was doodmoe en gelukkig wilde May ook al rond 12.00 uur weer naar huis. Hoewel het heel leuk was iedereen in de ''Texana Casas'' te leren kennen, was ik heel blij om eigenlijk mijn bedje te zien.

De tweede dag heb ik bijna de hele dag geslapen en ben ik niet mee uit gegaan helaas. Toen ik in het huis aankwam op vrijdag avond waren bijna alle roomies er al. Er is een colombiaans koppeltje die heel gezellig zijn. Gelukkig kan het meisje engels, want de jongen praat alleen heel snel spaans. Een mexicaan woont hier opzichzelf en werkt in Mérida. Daarnaast zijn er 2 franse jongens en 2 franse meisjes die samen met May en ik naar Anahuac Mayab Universidad gaan. De Universiteit is 20 minuten van ons huis vandaan en we nemen ofwel een Uber ofwel de schoolbus.

De eerste paar dagen hadden we nog geen school dus konden we de stad bekijken, boodschappen doen en lekker zwemmen in ons eigen zwembad :) In het eerste weekend zijn we naar de ruïnes in Uxmal gegaan. Dit waren de eerste Maya Ruïnes die ik zag, dus het was erg indrukwekkend. Erna zijn we naar een Cenote gegaan die ergens in de middle of nowhere verstopt was. Het was dicht bij een heel klein oud dorpje en er kwam niemand anders bij die Cenote. Ik vond het heel mooi en we sprongen van 6 meter hoogte in een donker gat met water wat best wel spannend was.

Op woensdag begon school... Introductie dag. Het was erg leuk om honderden internationale studenten te leren kennen en we gingen na de activiteiten met alle studenten lunchen bij Progreso. De dag erna hadden we een poolparty voor alle studenten en ik was de winnaar in ''beerpong'' ;)

'S avonds gingen we naar Progreso waar de zomerclub van een bekende club in het centrum "Tequila'' was. De mensen dansen hier zo vrij en iedereen is blij en aardig haha. De dag erna gingen we ons rooster veranderen zodat we maar twee dagen in de week school zouden hebben. In plaats van maandag tot donderdag, hebben we nu alleen dinsdag en donderdag school. De dagen zijn erg lang (09.00 - 19.20), maar met alle studenten vliegt het zo voorbij.

De kantine is heeeeeeeel erg aantrekkelijk met een pasta en sushi bar en een soort 7/11 store. Gelukkig zijn we maar twee keer per week op school want anders zou mijn lichaam en mijn portemonnee het niet overleven. Nou, na 3 weken op school ben ik wel gesetteld en lijkt het wel een high school musical semester. Iedere dag zijn er activiteiten en er zijn zelfs kerkdiensten in het grote auditorium. Het was geweldig maar ik verstond er niks van haha.

2 weken geleden hadden we ons eerste avontuurlijke tripje. We gingen met 18 man richting Tulum. Een hippie stadje aan de kust wat echt super mooi is. Er was een klein probleempje wat we van te voren niet wisten. Er waren 4 tenten maar meer ook niet... Ik had gelukkig een kussentje en een laken meegenomen maar anderen hadden, behalve een tent, niks om mee te slapen. Daarnaast waren er meer muggen dan ik ooit had kunnen bedenken. De eerste dag zijn we na Ruïnes geweest waar vroeger het commercieel centrum van de Maya's was. Erna zijn we naar de camping aan het strand gegaan en hebben we de rest van de dag gezwommen. 's Avonds gingen we eigenlijk naar de ''pueblo''. Er was een klein probleempje onderweg toen we werden aangehouden door de politie. We zaten met 9 mensen achterin een pickup. De politie was niet om te kopen, maar de boete is uiteindelijk wel gehalveerd. We zijn maar verstandig terug naar de camping gegaan en hebben de rest van de avond op het strand gedronken en gekletst met iedereen.

Zaterdag gingen we naar een strand in de buurt, waar we konden snorkelen om schildpadden en vissen te zien. 's Avonds gingen we dan toch echt naar de ''pueblo'' om te eten, maar een restaurant zonder reservering voor 18 mensen, is niet heel makkelijk te vinden. Na 2 uur was er eindelijk een plekje en hadden we heerlijk gegeten met leuke muziek. Ik was doodmoe van de eerste nacht slapen in de tent dus zaterdag ging ik vroeg naar bed.

Zondag zijn we rond 13.00 vertrokken richting huis en zouden we nog naar een Cenote gaan. Helaas werkte het weer niet echt mee dus zijn we naar huis gereden en hebben we nog MacDonalds (in Mexico) gegeten.

Vorige week hadden we donderdag een huisfeestje met 30 mensen en het was erg gezellig. Iedereen ging op een gegeven moment dansen en bleven tot n uur of 5 in de ochtend. Helaas was ik de dag erna super erg ziek van ofwel eten of drinken. Ik moest de feestjes waar ik een kaartje voor had vrijdag en zaterdag helaas afzeggen. Zaterdag avond voelde ik me wel een stuk beter en ben van 17.00 tot 22.00 naar een boot feestje geweest met May. Het was super mooi om de zonsondergang te zien vanaf een fancy boot.

Zondag zijn May en ik met een Mexicaans meisje naar een winkelcentrum geweest en geshopt voor May, want Timo kwam die nacht aan voor zijn 5 weken vakantie ;)

Ik bedenk me iedere seconde weer iets nieuws wat ik wil vertellen, maar voor nu is dit wel even genoeg geweest. Ik moet nog even leren goede blogs te schrijven maar voor mijn eerste keer ging het vrij goed denk ik zo.

Tot de volgende keer schatjes!! Ik mis jullie <3

  • 03 September 2017 - 22:55

    Diana:

    Haha zeker goed geschreven en super leuk te lezen:) elke dag dus weer genoeg nieuwe dingen te doen en te zien en je kunt niet overal bij zijn dus keuzes maken waar jij je goed bij voelt! Nu voorbereiden op Koen's komst:) Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verhaal! Loveyou!

  • 04 September 2017 - 00:45

    Lieke:

    Aaaah wat leuk Willeke! Leuk om te lezen wat je allemaal al beleefd hebt!

  • 18 September 2017 - 23:07

    Britt:

    Super leuk om te lezen!! En voor jouw doen een heeeel lang verhaal haha! Ben benieuwd naar de volgende. Echt heel leuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Hoi allemaal, ik ben Willeke en ik ben 22 jaar oud. De komende maanden zal ik doorbrengen in Mexico, Mérida. Ik ga hier mijn intercambio (exchange abroad) doen aan Anahuac Mayab Universidad.

Actief sinds 02 Sept. 2017
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 4634

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2017 - 31 December 2017

Willie op reis in Mexico

Landen bezocht: